Tips van Instructeur Antoine over voorrangsvoertuigen

Uit mijn ervaring als ambulancechauffeur weet ik dat er wat onduidelijkheden zijn over voorrangsvoortuigen. Wanneer je wel en wanneer je geen voorrang verleent. Hier wil ik jullie graag meer over vertellen. 

Voorrangsvoertuigen

Laten we beginnen met welke voorrangsvoertuigen er zijn. Wellicht hebben jullie hier een idee bij? De groep met voorrangsvertuigen wordt steeds groter. Waar we eerst alleen de bekende voortuigen van de politie, ambulance en brandweer hadden, zijn er nu meer. Rijkswaterstaat, de bloedbank en ProRail behoren bijvoorbeeld nu ook tot de categorie van de voorrangsvoertuigen. 

Voorrang verlengen

Maar wanneer moet je nu een voorrangsvoertuig voorrang verlenen? Dat is afhankelijk van de situatie. In principe is een voorrangsvoertuig een voertuig dat rijdt met een blauw zwaailicht en de welbekende sirene, ook wel optische- en geluidssignalen genoemd. Wanneer een voertuig beide voert dan dien je, indien mogelijk, zo snel mogelijk ruimte te maken, zodat hij zijn route zo snel mogelijk kan vervolgen. Wanneer bijvoorbeeld alleen blauw zwaailicht gevoerd word, heeft het voertuig geen recht op extra voorrang. Wel is het zo dat ze niet voor niks dat blauwe zwaailicht gebruiken, dus probeer dan wel hierop te anticiperen zodat hij toch doorgang krijgt in het verkeer.

Wat moet je niet doen?

En hoe zorg je er dan voor dat het voorrangsvoertuig zijn weg zo snel mogelijk kan vervolgen. Allereerst hetgeen dat je absoluut niet moet doen: remmen. Je hebt al te maken met een groot snelheidsverschil en door ineens te remmen wordt dat verschil nog groter en kan het tot gevaarlijke situaties leiden.

Wat moet je dan wel doen?

Probeer rustig te blijven. Door de rust te bewaren zorg je dat je op een veilige manier kan reageren. Wanneer je niet kan uitwijken, blijf dan gewoon je weg vervolgen met de snelheid die je hebt. De chauffeur zoekt dan zelf een mogelijkheid om jou te passeren.

Maak waar mogelijk ruimte. Vaak is het op een tweebaansweg al voldoende als je 20 cm opzij gaat. Hierdoor vergroot je de ruimte in het midden van de weg waar het voertuig jou dan kan passeren.

Op een rotonde kun je vaak een extra rondje maken zodat je het voorrangsvoertuig niet hindert. Wanneer je voor een stoplicht staat en een voertuig nadert jou van achter, dan is het niet toegestaan om door rood te rijden. Probeer in dit geval ook iets opzij te gaan waardoor het voortuig wat ruimte krijgt om jou te passeren.

Veel veilige kilometers!

Groet, Antoine

Over Antoine Smits
Voordat Antoine bij Easy Way aan de slag ging, heeft hij 13 jaar lang als beroepschauffeur gewerkt. Zowel als taxichauffeur, directiechauffeur, buschauffeur als ambulancechauffeur. De kennis en ervaring die ik in die periode heb opgedaan wil ik graag op onze nieuwe chauffeurs overbrengen, zodat ze veilig op weg gaan. In het werk van instructeur komen twee grote passies samen: autorijden en instructie geven. Wil je meer weten over Antoine? Of stel je vraag aan Antoine. 
Contact

Easy Way
Markendaalseweg 63
4811 KA Breda

+31 (0) 76 530 74 00